Vápnik

Inak: Calcium

O minerále

Vápnik je najrozšírenejší minerál v ľudskom organizme. V našom tele ho je 700-1400 g (1,5 - 2%) z celkovej hmotnosti. V 99% ho tvoria základy kostí a zubov. Ostatok je v telesných tkanivách a tekutinách, podieľa sa tam na kontrakcii svalov a zrážanlivosti krvi.

Jeho funkcie

  • zamedzuje tvorbe obličkových kameňov
  • pomáha zrážať krv
  • prevencia proti artritíde
  • stráži pravidelnú činnosť srdca
  • znižuje cholesterol LDL
  • podporuje metabolizmus železa
  • pomáha pri bolestiach chrbtice
  • zmierňuje stres
  • pozitívne vplýva na spánok

Nedostatok spôsobuje

  • bolesť kostí a kĺbov po každej fyzickej námahe
  • paradontóza
  • zvýšená kazivosť zubov

Obsah v mg na 100g

  • mak
    1400 mg
  • odtučnené sušené mlieko
    1250 mg
Viac...

Prebytok spôsobuje

Nadmerný príjem vápnika (nad 1000mg) môže spôsobiť kalcifikáciu mäkkých tkanív. Užívanie vápnikových doplnkov narušuje vstrebávanie zinku, železa a horčíka.

Doporučená denná dávka

  • Deti od 1 roku
    350 - 500mg
  • Dospievajúci
    800 - 1000mg
  • Dospelí
    do 1100mg
  • Tehotné a dojčiace ženy
    do 1200mg
  • Ženy po prechode
    do 1500mg

Názory na dennú potrebu vápnika sú rozličné a odporúčané dávky vo vyspelých krajinách, ako aj odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa značne odlišujú.

Zaujímavosti

  • štúdie preukázali že konzumácia potravín s obsahom vápnika v mladšom dospelom veku spolu s inými vhodnými zdravotnými návykmi znižuje vysoký tlak v staršom veku
  • Po štyridsiatom roku života strácajú ženy vápnik.Vaječníky prestávajú pracovať, znižuje sa tvorba hormónu estrogénu výsledkom čoho je osteoporóza(trpí ňou každá tretia žena). V boji proti tejto chorobe je dôležitý pohyb a pravidelné cvičenie, ktoré posilňuje kosti. Ľahká gymnastika a pravidelné prechádzky môžu znížiť úbytok kostnej hmoty o 3% ročne.