Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny

Inak: PUFA omega3

Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny sú nenahraditeľnou súčasťou našej výživy, pretože majú zdraviu prospešné účinky na celý organizmus. Mastné kyseliny sú nenahraditeľné a zaraďujeme ich medzi esenciálne kyseliny, čo znamená, že si ich naše telo samo nevie vytvoriť. Aby mal človek zaručené ich dostatočné množstvo, musí ich prijímať v potrave. V potravinách rastlinného a živočíšneho pôvodu alebo v rôznych doplnkoch výživy.  EPA a DHA predstavujú pre organizmus zo zdravotného hľadiska najvýznamnejšiu skupinu mastných kyselín a ich účinky sa navzájom dopĺňajú.

Nedostatok spôsobuje

  • zvracanie
  • nevoľnosť
  • strata vlasov
  • vysychanie kože a slizníc
  • spontánne zlomeniny

Zdroj vitamínu

  • ryby v ich prirodzenom prostredí
  • ľanové semienka
  • vlašské orechy
  • semená repky olejnej

Prebytok spôsobuje
(nad 5000mg/denne)

  • zažívacie ťažkosti
  • zvýšenú krvácavosť predovšetkým u pacientov ktorý sa liečia na zlú zrážanlivosť krvi
  • nebezpečenstvo vzniku hemoragických mozgových príhod

Doporučená denná dávka

  • 500 mg EPA
  • 500 mg DHA

Prečo potrebujeme DHA?

  • je základnou stavebnou zložkou srdca, mozgu a sietnice
  • v posledných mesiacoch vývoja plodu podporuje rast jeho mozgovej hmoty
  • podporuje životnú funkciu mozgu
  • znižuje hladinu trygliceroidov a choresteloru v krvi
  • znižuje riziko ochorení ciev a srdca
  • chráni bunky pred starnutím a degeneráciou
  • podporuje správnu cirkuláciu

Prečo potrebujeme EPA?

  • je základnou stavebnou jednotkou v tele
  • umožňuje komunikáciu buniek v nervovej sústave mozgu
  • aktivuje mozgovú činnosť, schopnosť sústrediť sa, učiť sa a zapamätať si
  • stabilizuje emocionálnu rovnováhu
  • zlepšuje koncentráciu

Zaujímavosti

  • Nedostatok EPA je pozorovaný pri neurologických ochoreniach (depresie, poruchy pozornosti, hyperaktivita)
  • Nedostatok DHA je pozorovaný u pacientov s Alzheimerovou chorobou

Nedostatky rybieho oleja

Potravinársky rybí olej bez úpravy obsahuje maximálne 30% omega-3 mastných kyselín DHA a EPA. Ak užívame takýto druh oleja, dostávame do tela navyše i iné kyseliny ktoré už prijímame v strave v nadmernej miere. Trendom zdravej výživy je príjem týchto tukov naopak znižovať. V rybom oleji sa nachádzajú aj nečistoty v dôsledku kontaminácie rýb látkami z prostredia. Dôležité je preto očistenie od nepotrebných tukov a škodlivín. Nedostatok zdraviu prospešných omega-3 mastných kyselín negatívne ovplyvňuje naše zdravie. Zvyšuje sa riziko srdečných ochorení, mozgových príhod, nespavosti, porúch správania a depresií.

Pri kúpe doplnkov výživy s omega-3 mastnými kyselinami si pozorne čítajte ich zloženie. Kvalitné prípravky by nemali obsahovať nepotrebné tuky ako omega-6 a omega-9 kyseliny.