Vitamín B12

Inak: Kyanokobalamín, Cyanocobalamin, Kobalamín, Methylcobalamin, Korynoid

O vitamíne

Vitamín B 12 alebo kobalamín bol z radu vitamínov B objavený ako posledný. Až v roku 1947 izolovali vedci kryštalickú červenú substanciu – vitamín B12, niekedy nazývaný červený vitamín. Tohto vitamínu potrebuje človek za celý život množstvo zodpovedajúce veľkosti zrna obilia, ale jeho účinok na organizmus je obrovský. Je dôležitý pre metabolizmus, pre tvorbu červených krviniek a fungovanie centrálneho nervového systému.

Najväčším zdrojom vitamínu sú hlavne živočíšne produkty, hlavne vajíčka, mlieko, syry, ale aj morské riasy, vnútornosti a červené mäso . Problémy s nedostatkom môžu mať vegetariáni a alkoholici, ktorým sa b 12 v organizme deaktivuje. Nedostatok sa prejavuje najčastejšie únavou, brnením v končatinách, oslabenými reflexami, bolesťami svalov a kĺbov. V dôsledku viacerých vplyvov sa prejavujú známky depresie, dezorientácie a drobné poruchy pamäte.

 Druh: rozpustný vo vode

Jeho funkcie

  • je nevyhnutný pre správny rast a vývin
  • chráni pred zápalom žíl
  • pozitívne vplýva na fungovanie centrálneho nervového systému a pri liečbe sklerózy multiplex
  • nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek, pôsobí proti zhubnej anémii
  • odstraňuje predmenštruačné opuchy
  • zlepšuje pamäť a koncentráciu
  • podporuje dobrú náladu

Nedostatok spôsobuje

  • degenerácia kostnej drene
  • dermatitída
  • poruchy metabolizmu sacharidov
  • poruchy rastu
  • strata pamäti
  • nervové poruchy, skleróza multiplex
  • pálenie jazyka
  • dychová nedostatočnosť

Zdroj vitamínu

  • pečeň
    od 10 µg
  • pečeňová paštéta
    7,2 µg
  • vajcia
    2,5 µg
  • hovädzie mäso
    2,2 µg
  • kačica
    2,0 µg

Prebytok spôsobuje

Prebytok sa vylučuje močom. Toxické účinky nie sú známe.

Doporučená denná dávka

  • Dospelí
    2 - 4 µg
  • Deti
    0,5 - 2 µg
  • Tehotné a dojčiace ženy
    4 µg
  • Liečebná dávka
    100 - 300 µg

Zaujímavosti

  • zistilo sa, že u ľudí trpiacich Alzheimerovej chorobou, sú hodnoty B12ky v krvi veľmi nízke
  • nedostatkom B12 trpí približne 90% vegetariánov a 20% ľudí staršieho veku
  • čerstvá kapusta ho neobsahuje, no kvasená áno - vytvárajú ho baktérie mliečneho kvasenia, ktoré pri kvasení kapusty vznikajú